KAS – kerbalski system Haków & Zaczepów.
Jeśli kiedykolwiek miałeś potrzebę użycia dźwigu, przepompowania paliwa bez dokowania lub przepompowania paliwa między dwoma pojazdami na powierzchni księżyca ten system jest dla Ciebie.
W skład zestawu wchodzi:
- zestaw wielofunkcyjnych wciągarek
- zestaw portów do montażu stałego i demontowalne
- hak i kotwica
Wciągarki są dwie. Różnią się tylko sposobem montażu. Jedna montażu pionowego, druga poziomego.
Po wybraniu windy/wciągarki i zamontowaniu jej montujemy w jej gnieździe uniwersalną końcówkę roboczą:
Uniwersalna końcówka robocza jest podstawowym narzędziem z jakim wyciągarka pracuje. Do UKR ( connector ) podłączamy inne narzędzia ( takie jak kotwica lub hak ), elektromagnes lub wykorzystujemy ją jako łącze z portami.
Porty występują w 2 odmianach:
- port stały, nie da się go zdemontować. Oferuje połączenie z siła 30 j.
- port demontowalny, który w dowolnym momencie nasz kerbalonauta może zdemontować i założyć na innym pojeździe. Dobre rozwiązanie do już istniejących konstrukcji, np. do baz które mamy już na księżycu bądź innych planetach
Po zamontowaniu portów i połączeniu pojazdów na orbicie można wykorzystać połączenie do:
- przeciągania pojazdów
- transferowania zasobów bez potrzeby dokowania
- po całkowitym ściągnięciu wyciągarki pojazdy są w odległości i stabilności podobnej do osiąganej przy dokowaniu
- na powierzchni planet i księżyców można przepompować paliwo z lądownika do innego pojazdu lub rakiety powrotnej
Narzędzia są równie proste w wykorzystaniu. Hak potrafi się wbić nawet w metalowe części i złom na orbicie.
Podobne zastosowanie ma kotwica, jednak wg mnie hak ma zdecydowanie więcej zastosowań. Aby zamontować hak należy do wyciągarki podłączyć UKR ( connector ) i do niego podłączyć wybrany hak/kotwice/elektromagnes.
Producent KAS pomyślał o ilości miejsca i zamiast wozić ze sobą 3 lub 4 różne wyciągarki dał nam możliwość zapakowania do specjalnych pojemników samych końcówek które są wymienne. Za wymianę narzędzi i podłączanie ich do portów odpowiedzialni są kerbalonauci.
Użycie haka jest o wiele prostsze:
Po zamontowaniu go na wyciągarce używamy menu, wybieramy opcję Eject. Hak wystrzeli z duża prędkością. Jeśli na swojej 50 metrowej drodze napotka cel – wbije się w niego.
I druga końcówka, elektromagnes. On jako jedyny działa w 100% bez udziału kerbali.
Jak to wygląda w praktyce ? Wybierzmy się na krótki lot testowy.
Uzbrojeni w wyciągarkę i jednego szkolonego operatora udajemy się na poligon testowy 100 km nad powierzchnią Kerbinu.
Podlatujemy do wyciągarki i chwytamy UKR ( connector ). Trzymając go w specjalnym porcie w plecaku zbliżamy się do dowolnego portu z którym chcemy połączyć kabel.
Zbliżenie na odległość 0.5 do 1.0 metra powinno być wystarczające aby wpiąć kabel. Wpinamy używając prawo-kliku i menu lub klawisza ‚g’.
Yeah ! Udało się. Wtyka wpięta. Od teraz obie części powinny być połączone elastycznym kablem. Można wrócić do kapsuły i zająć się testami
Odpaliłem decoupler. Jak widać kabel nie pozwolił kapsule oddalić się zbytnio. Korzystając z menu wciągarki można wciągać, luzować, odpiąć. Tak połączone pojazdy pozwalają też na klasyczne przepompowanie zasobów, tj.: paliwa, monopropki i jeśli ktoś korzysta tlenu ( choć nie sprawdzałem – jak potwierdzę wpis o niesprawdzeniu zniknie ).
Dodaj komentarz